Show diversity,
experience education
KI generiert: Das Bild zeigt einen Ausstellungsraum mit einem großen Felsen im Hintergrund und einer beschrifteten Wand im Vordergrund, die auf eine Ausstellung namens "Listening to the Stones" im Kunsthaus Dresden hinweist. Die Ausstellung fand vom 20.11.2021 bis 6.3.2022 anlässlich des 30-jährigen Jubiläums des Kunsthauses Dresden statt.

Listening To the Stones

30 years Kunsthaus Dresden

»Listening to the Stones« was the title of the anniversary exhibition at the Kunsthaus to mark its 30th anniversary.

Over the coming months, a digital, constantly growing archive will be created on this platform – dedicated to sustainable anniversary and exhibition documentation, but also to artistic research and in-depth research as part of the Kunsthaus's ongoing (Re)Search & Share program, which will deal more specifically with the reflection on both human and geological temporalities, which are traditionally celebrated with an anniversary, and the past-present and future-oriented orientation of man in his environment.

About the exhibition:How old is humanity and how old is the planet that supports it? In relation to the age of stones, the human measurement of time is radically relativized. The exhibition is dedicated to the material that in many ways forms the basis of our existence. On the occasion of its 30th anniversary, the Kunsthaus Dresden presented an exhibition of contemporary art on the subject of stones.

The exhibition responds to the anniversaries to be celebrated – 2021 is also the year of 160 years of German-Japanese friendship – in a provocative but also thought-provoking way and poses artistic, but also ethical and spiritual questions in response to these occasions: What do we actually know about time? How do we need to change our lives, but also our cultural perspective, in order to save our planet and our existence?

The artistic works enable a view of stones from very different positions on this globe, which are seen here not only as a resource, brittle, uneventful and powerless, but also as carriers of geological and planetary knowledge. Den Steinen zuhören / Listening to the Stones also contains the hope for a symbolic new beginning through "listening" to stones as advisors and companions, which should make it possible to relearn and rethink perspectives on the past and future.

With Yoav Admoni, Maria Thereza Alves and Jimmie Durham, Marie Athenstaedt, Alice Creischer & Andreas Siekmann, Lucile Desamory, Hatakeyama Naoya, Horikawa Michio, Hsu Chia-Wei, Koike Teruo, Alicja Kwade, Miyakita Hiromi, Munem Wasif, Sybille Neumeyer, Kadija de Paula & Chico Togni & FELL, Mathis Pfäffli, Erika Richter, Shitamichi Motoyuki, Suzuki Akio, Tang Han, Zhou Xiaopeng, Stephanie Zurstegge

Curated by Miya Yoshida in collaboration with Kerstin Flasche and Christiane Mennicke-Schwarz / Kunsthaus DresdenThe exhibition was supported by the Stiftung Kunstfonds Bonn, the Japan Foundation, the Homann Foundation and the ifa Institut für Auslandsbeziehungen

KI generiert: Das Bild ist ein Plakat mit der Aufschrift "Listening to the Stones" und "Den Steinen zuhören" in großen Buchstaben sowie "Kunsthaus Dresden" unten. Es zeigt zudem eine Zeichnung von übereinandergestapelten Steinen.

Listening to the Stones: digital catalog

Miya Yoshida, Kerstin Flasche, Christiane Mennicke-Schwarz

KI generiert: Das Bild zeigt einen dunklen, rauen Felsbrocken vor einem schwarzen Hintergrund. Der Fels wirkt massiv und unregelmäßig geformt.

time beyond measures

Sybille Neumeyer, (Re)Search & Share

More information
KI generiert: Das Bild zeigt einen grauen Stein mit einem darin eingelassenen Fossil. Im Hintergrund ist ein gelber Zettel mit japanischer Schrift und der Preisangabe "¥ 3200" zu erkennen.

Revisiting Mr. Yasuda’s Footsteps

Tang Han, (Re)Search & Share

More information
KI generiert: Das Bild zeigt die Außenansicht eines verlassenen Gebäudes, das mit Graffiti bedeckt ist und eine Treppe zum Eingang hat. Auf der Fassade ist groß der Satz "VERBRECHENS BRICHTARM DES..." gesprüht.

The Shinano River Plan, 1969/1970

Horikawa Michio

More information
KI generiert: Das Bild zeigt einen Ausstellungsraum mit einem großen Felsen im Hintergrund und einer beschrifteten Wand im Vordergrund, die auf eine Ausstellung namens "Listening to the Stones" im Kunsthaus Dresden hinweist. Die Ausstellung fand vom 20.11.2021 bis 6.3.2022 anlässlich des 30-jährigen Jubiläums des Kunsthauses Dresden statt.

LISTENING TO THE STONES: Video-Dokumentation

Miya Yoshida, Martin Nørgaard

More information
KI generiert: Das Bild zeigt eine Person, die an einem Tisch mit Audio-Equipment und einem Laptop steht und in ein Mikrofon spricht. Im Hintergrund ist eine große Felsformation zu sehen.

Jubilee composition »ENLIGHTENMENT«

Viktoria Leléka

More information
KI generiert: Das Bild zeigt eine Ausstellungsvitrine in einem Museum oder einer Galerie, in der verschiedene Gesteinsproben ausgestellt sind. Die Vitrine steht auf einem Holzgestell und befindet sich in einem spartanisch eingerichteten Raum.

Story-Telling: the history / the story of the Kunsthaus

More information
KI generiert: Das Bild zeigt zwei detaillierte Zeichnungen von Steinen und die Zahl "30" in großen Ziffern, daneben steht "Jahre". Oben rechts ist "Kunsthaus Dresden" und unten links "2021" geschrieben, was auf ein 30-jähriges Jubiläum hinweist.Entwurf: Matthis Pfäffli: Steine, 2021

Stones for the anniversary. A temporary logo for the anniversary of the Kunsthaus

The Swiss-born artist Mathis Pfäffli created digital drawings of stones on the occasion of the 30th anniversary of the Kunsthaus Dresden. His drawn stones and stacked stone formations characterize the print products of the Kunsthaus in the anniversary year 2021 and can be found as a central motif on the pins and T-shirts developed for the occasion, which carry the topic of stone into everyday life beyond the scope of the exhibition. In his artistic work, Mathis Pfäffli deals experimental arrangements in the form of drawings and installations which often deal in an open process with fragile equilibria and temporary localizations of humans in nature. Mathis Pfäffli works in Switzerland as an artist, but also as a curator, among others, for the cooperative La Dependance, founded in 2018 with artists, a residency program with seminars on topics such as climbing, survivalism and knowledge about wild herbs near St. Imier.

Mathis Pfäffli (*1983 in Basel) lives and works in Lucerne.

Steinen zuhören

Listening to the stones

Sound extracts

More information